ساخت وبلاگ جدید
ساخت وبلاگ جدید و حرفه ای در چند ثانیه

پروژه ساختمانی

مدیریت پروژه ساختمانی ساخت و ساز چیست؟

پروژه ساختمانی :

موسسه مدیریت پروژه ساختمانی، مدیریت پروژه را اینگونه توصیف می کند:

هنر هدایت و هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در سراسر طول عمر یک پروژه از طریق ،

تکنیک های مدیریت مدرن برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در خصوص حوزه اجرایی، هزینه، زمان، کیفیت و اهداف مشارکتی.

به طور دقیق تر تمرکز مدیریت پروژه ساختمانی را در زمینه فاکتورهایی از قبیل برنامه ریزی، هماهنگ سازی و کنترل وظایف مختلف است.

این وظایف ممکن است شامل انواع مختلفی از پروژه های ساخت و سازی در زمینه های کشاورزی، مسی (اجرای بنا و تاسیسات مکانیکی و برقی)، تجاری، نهادی، صنعتی، مدنی و محیط زیستی باشد.

مدیریت پروژه  ساختمان دربرگیرنده وظایف پیچیده ای است که از یک پروژه به پروژه بعدی تغییرات چشمگیری داشته ،

نیازمند مهارت هایی مانند ارتباطات موثر، دانش فرآیند ساختمانی و قدرت حل مسئله است. 

نقش یک مدیر پروژه در مدیریت ساخت و ساز

مدیران پروژه ساختمانی و تاسیساتی تلاش می کنند تا پروژه طبق برنامه پیش رود.

آنان به نحوی پروژه را مدیریت می کنند که سر موعد و طبق بودجه تکمیل شده و با نظارت بر تیم کاری اطمینان حاصل می کنند .

کلیه مراحل اجرای ساخت و ساز مطابق با کدها، دستورالعمل ها و آیین نامه ها، طرح ها و

مشخصات ساختمانی پیش رفته باشد.

علاوه بر این آنها در موظف به تعیین حوزه، بودجه و برنامه زمانی، انتخاب پیمانکاران فرعی و

کارگران، توسعه استراتژی ارتباطات برای حل تناقضات و موارد دیگر هستند.

 پروژه ساختمانی

مدیریت پروژه ساختمان

بنا بر بیانیه صادر شده از انجمن مدیریت ساخت و ساز آمریکا، 120 مسئولیت رایج یک مدیر پروژه ساختمانی و تاسیساتی در هفت دسته خلاصه می شود:

  • برنامه ریزی مدیریت پروژه ساختمان
  • مدیریت هزینه
  • مدیریت زمان
  • مدیریت کیفیت
  • مدیریت قرارداد
  • مدیریت ایمنی
  • اعمال حرفه ای مدیریت ساخت و ساز (یعنی مدیریت تیم پروژه، تعیین نقش ها، مسئولیت ها و غیره).

نقش یک پیمانکار در مدیریت ساخت و ساز

پس از اینکه مرحله طراحی ساخت و ساز به اتمام می رسد، مدیر پروژه از طریق روند مناقضه، پیمانکارانی را برای پروژه برمی گزیند.

پیمانکاران از طریق یکی از سه روش کم ترین مبلغ پیشنهادی، بالاترین ارزش و براساس صلاحیت انتخاب می شوند.

پیمانکاران باید بتوانند از پس کارهایی مانند ایمنی عمومی، مدیریت زمان، مدیریت هزینه،

مدیریت کیفیت، تصمیم گیری، محاسبات، طراحی ها و منابع انسانی برآیند.

چگونگی اتخاذ یک پروژه مدیریت ساخت و ساز

مالک پروژه به منظور جلب مناقضه، اطلاعات پروژه خود را با گروه بزرگی متشکل از پیمانکاران، پیمانکاران عمومی یا پیمانکاران فرعی به اشتراک می گذارد.

شروع این فرآیند با برآورد هزینه برای طرح ها و مصالح اولیه انجام می شود تا مالک پروژه

بداند چه مقدار هزینه باید برای پیمانکار صرف کند تا پروژه به اتمام برسد.

به طور کلی دو نوع مناقضه وجود دارد:

مناقضه باز:

برای پروژه های عمومی استفاده شده و معمولاً به وسیله تبلیغات ترویج داده می شود.

یک مناقضه باز از تمام پیمانکاران می خواهد تا مبلغ پیشنهادی خود را ارائه دهند.

مناقضه بسته:

مخصوص پروژه های خصوصی است.

مالک تنها از تعدادی پیمانکار درخواست می کند تا مبلغ پیشنهادی خود را اعلام کنند.

سپس زمانیکه مالک از تمام مبالغ پیشنهادی برای پروژه مطلع می شود، از طریق روش های زیر پیمانکار خود را انتخاب می کند:

کمترین مبلغ پیشنهادی: این روش بر هزینه پروژه متمرکز است.

پیمانکاران کمترین مبلغ پیشنهادی خود برای تکمیل پروژه را اعلام کرده و مالک آن پیمانکاری که کمترین مبلغ پیشنهادی را اعلام کرده است گزینش می کند.

براساس صلاحیت: در این روش پیمانکار تنها براساس صلاحیتش انتخاب می شود.

مالک با پیمانکار در مورد مواردی مانند تجربه وی، طرح های مدیریتی، سازماندهی پروژه و بودجه و عملکرد دستور کار مصاحبه می کند.

بالاترین ارزش: مالک با تلفیق هزینه و صلاحیت، پیمانکاری که بهترین مبلغ پیشنهادی را ارائه داده و همچنین بیشترین صلاحیت را داراست، برمی گزیند.

و در نهایت پس از آنکه مالک پیمانکار خود را انتخاب کرد، براساس یکی از چهار نوع پرداخت متفاوت زیر قرارداد خواهند بست:

مبلغ مقطوع: این رایج ترین نوع قرارداد است.

پیمانکار و مالک توافق می کنند که کل هزینه پروژه چه در صورت شکست و یا پیروزی پروژه یکجا پرداخت شود.

هزینه به علاوه حق احمه: مالک کل هزینه بعلاوه درصد ثابتی از حق احمه را به پیمانکار پرداخت می کند.

این نوع قرارداد برای پیمانکار بسیار سودبخش است.

تضمین حداکثر قیمت: این نوع قرارداد همانند قرارداد هزینه بعلاوه حق احمه می باشد با

این تفاوت که قیمت کلی و حق احمه فراتر از سقف ثابتی نخواهد رفت.

قیمت واحد: زمانی این قرارداد انتخاب می شود که هر دو طرف نمی توانند هزینه کلی را از قبل تخمین بزنند.

مالک یک هزینه واحد مشخصی را برای محدود کردن مصارف اضافی تعیین می کند.

 

مقاله

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فایل های پاورپوینت بورس تهران مهرزاد امیرخانی ساخت استخر | تجهیزات استخر‎ کافه تی وی تهویه نوین ایرانیان davooddl آموزش تولید محتوای الکترونیکی وب آق حسین توربوگرام